Slovenská
banková
asociácia

Slovensky / English

Rady klientom: Nedajte šancu podvodníkom

03.07.2014

Tlačová správa

Klienti bánk by ani počas leta nemali zabúdať na ochranu svojich bankomatových kariet či internetbankingu. Keďže opatrnosti nikdy nie je nazvyš, Slovenská banková asociácia pripomína, ako sa brániť pred pokusmi podvodníkov.

Banky investujú významné prostriedky do posilňovania bezpečnosti svojich systémov a produktov, no pre plnú účinnosť opatrení je nevyhnutná obozretnosť aj na strane užívateľov. Slovenská banková asociácia radí, ako predchádzať najbežnejším pokusom o odcudzenie citlivých údajov.

Čo je skimming, phishing, pharming, vishing, smishing a ako sa voči nim brániť?

Skimming je druh podvodu, pri ktorom sa útočníci od klienta snažia získať údaje z platobnej karty, s cieľom vytvoriť klon platobnej karty a takýto duplikát použiť na výber peňazí z bankomatu, najčastejšie v zahraničí. Dáta útočníci získavajú úpravou bankomatov špeciálnymi zariadeniami a to skrytou čítačkou magnetického pásika na platobnej karte a skrytou kamerou alebo falošnou klávesnicou na zaznamenanie PIN klienta. Počas prvého polroka 2014 banky na Slovensku zaznamenali 27 takto napadnutých bankomatov. V porovnaní s rovnakým obdobím  minulého roka, keď šlo až o 41 prípadov, ide o výrazný pokles.

Rady ako sa vyhnúť skimmingu:

  1. Pri výbere peňazí v bankomatoch buďte veľmi obozretní a pri najmenšom podozrení využite iný bankomat. Skontrolujte, či náhodou nenájdete uvoľnené spoje, pohyblivé časti a pod. Ak objavíte upravený bankomat, okamžite volajte políciu a nevzďaľujte sa od bankomatu. Zlodej vás určite sleduje a bude chcieť využiť moment, kedy bude môcť vybrať celé zariadenie. Ak ste takýto bankomat objavili, nahláste celú situáciu polícii a potom zablokujte svoju platobnú kartu na telefónnom čísle banky.
  2. Pri zadávaní PIN kódu si vždy dôsledne zakryte druhou rukou klávesnicu tak, aby vám kód nedokázala snímať prípadná skrytá kamera.
  3. V prípade, že vám bankomat nevydá peniaze, neodchádzajte od neho a telefonicky kontaktujte banku alebo asistenčnú službu, ktorej číslo je na bankomate.
  4. Prostredníctvom internetbankingu kontrolujte v pravidelných intervaloch (napr. raz za dva týždne) obraty na svojom účte. Ak zaregistrujete podozrivé platby alebo obraty z vašej karty, okamžite kontaktujte banku, zablokujte kartu a podajte v banke písomnú reklamáciu.

 

Phishing je snaha prostredníctvom emailu podvodne získať citlivé bezpečnostné informácie napríklad na prihlásenie do internetbankingu. Podvodný email vzbudzuje dojem, že odosielateľom je banka. Obsahuje odkaz na podvodnú stránku banky a žiada potvrdenie citlivých bankových údajov.

Pharming je typ podvodu, keď je užívateľ vplyvom infikovaného počítača alebo mobilného zariadenia presmerovaný na podvodnú stránku banky, ktorá vzhľadom na prvý pohľad pripomína stránku internetbankingu. Keď klient zadá prihlasovacie údaje, získajú ich podvodníci.

Pri vishingu podvodníci klientov kontaktujú prostredníctvom telefonátu. Vydávajú sa za pracovníkov banky a napríklad pod zámienkou rôznych bezpečnostných hrozieb žiadajú citlivé údaje o bankomatových kartách alebo na prihlásenie do internetbankingu.

Smishing je založený na podobnom princípe ako phishing. Podvodníci sa citlivé údaje usilujú získať prostredníctvom sms, ktorá obsahuje URL odkaz alebo telefónne číslo.

Rady proti phishingu,pharmingu, vishingu, smishingu:

  1. Banka si nikdy či už prostredníctvom e-mailu, sms alebo telefonicky nepýta citlivé údaje o bankovom účte alebo karte, ani nevynucuje inštaláciu žiadnej mobilnej aplikácie alebo programu do počítača a mobilného zariadenia.
  2. Zlatým pravidlom pre ochranu pred zneužitím je, že v prípade, keby klient narazil na takúto podozrivú požiadavku, tak by na ňu v žiadnom prípade nemal reagovať a bezodkladne by mal o záležitosti informovať banku prostredníctvom zákazníckej linky.
  3. Do služieb EB sa prihlasujte cez bezpečné pripojenia a cez zabezpečené siete (nevyužívajte tzv. „freewifi“ siete).
  4. Do svojho počítača, notebooku, PDA, tabletu, mobilného telefónu či iného podobného zariadenia pravidelne inštalujte bezpečnostné aktualizácie, ktoré ich ochránia pred škodlivým programom. Sledujte správanie svojho počítača.
  5. Neotvárajte emaily od neznámych adresátov, podozrivé prílohy a neznáme odkazy v správach. 
  6. Nainštalujte si antivírusový program od niektorej z renomovaných spoločností na trhu. Chráňte svoje internetové spojenie a počítač systémom „firewall“. Ten neustále monitoruje prichádzajúcu a odchádzajúcu internetovú komunikáciu.
  7. Pri práci v internetbankingu si vždy skontrolujte bezpečnostný certifikát stránky.
  8. Do mobilných zariadení si inštalujte len overené a dôveryhodné aplikácie, ktoré sú k dispozícii cez oficiálne obchody pre jednotlivé mobilné operačné systémy (pre iOS  – App Store; pre Android - Google play; pre BlackBerry – BlackBerry World; pre Windows Phone  – Windows Phone Store). Do počítača si nahrávajte programy len zo známych zdrojov. Do internetového prehliadača inštalujte len známe rozšírenia.