Alternatívne riešenie sporov predstavuje jednoduchšiu, rýchlejšiu a menej nákladnú alternatívu k súdnemu konaniu.
O projekteSlovenská banková asociácia sa vzhľadom na legislatívne zmeny v oblasti ochrany spotrebiteľa, požiadavky finančného trhu a rastúce povedomie spotrebiteľov rozhodla umožniť spotrebiteľom riešiť spotrebiteľské spory, ktoré vznikli pri poskytovaní platobných služieb, vrátane sporov súvisiacich s presunom platobného účtu a sporov vyplývajúcich z bankových obchodov prostredníctvom Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie (ďalej len „Inštitút ARS SBA“) zriadeného na tento účel.
Okrem toho je Inštitút ARS SBA s účinnosťou od 1. júna 2019 oprávnený na mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov súvisiacich s poskytovaním spotrebiteľských úverov podľa Zákona o spotrebiteľských úveroch, ktoré vznikli medzi spotrebiteľmi a nebankovými veriteľmi, ktorí sú členmi Asociácie leasingových spoločností Slovenskej republiky.
Cieľom ARS je nájsť zmierlivé riešenie pre strany sporu a dopomôcť im tak k uzavretiu súkromnoprávnej dohody, ktorá sa stáva podpisom všetkých strán sporu pre ne právne záväznou. Pokiaľ medzi stranami sporu nedôjde k zmierlivému riešeniu sporu a ARS preukáže, že došlo k porušeniu spotrebiteľských práv, konanie sa ukončí vydaním odôvodneného stanoviska, ktoré obsahuje právne informácie súvisiace s predmetným sporom. Odôvodnené stanovisko nemá záväznú povahu, môže však napomôcť spotrebiteľovi pri vypracovaní žaloby na začatie súdneho konania. Možnosť obrátiť sa v tej istej veci na súd po ukončení ARS tým nie je dotknutá.
Mechanizmy ARS sú oproti súdnemu konaniu pre spotrebiteľa:
PODAŤ NÁVRH
MINISTERSTVO HOSPODÁRSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Sylvia Ďatelinková
institutars@sbaonline.sk
+421 2 5720 5309