Charakter práce v bankovníctve sa mení. Banky na to reagujú tvorbou nových pozícií, prispôsobovaním benefitov aj preškoľovaním

Medzi najčastejšie inzerované pracovné pozície v kategórii Bankovníctvo[2] patria klientsky pracovník (43 %), osobný bankár (33 %), back office špecialista (15 %), finančný analytik (13 %), privátny bankár (11 %), vzťahový manažér (8 %), úverový špecialista (7 %), hypotekárny špecialista (7 %), risk špecialista (6 %) a compliance špecialista (5 %). Ide o kľúčové pozície pre zabezpečenie efektívnej prevádzky bánk a poskytovanie kvalitných služieb klientom. Banky neustále hľadajú veľký počet pracovníkov nielen do svojich centrál, ale aj pre svoju pobočkovú sieť. Tieto pozície mali v roku 2023 až 76 %-né zastúpenie vo vyhľadávaní, pričom najčastejšími boli klientsky pracovník a osobný bankár. Vplyvom digitalizácie a automatizácie sa predpokladá klesajúca potreba pobočkových zamestnancov, avšak osobný kontakt v pobočkách nebude nikdy úplne nahradený online priestorom.

Nové trendy bankového sektora v oblasti ľudských zdrojov

Na základe Memoranda o právach zamestnancov bankový sektor deklaroval, že vplyvom digitálnej transformácie, inovatívnych technológií a globálnych mega trendov digitálnej doby vznikla potreba preškoľovania zamestnancov. „Banky sa zaviazali zabezpečovať vzdelávanie a prehlbovanie vedomostí zamestnancov. Novými trendmi v oblasti ľudských zdrojov sa stali napríklad agilný spôsob práce, boj proti podvodom, či flexibilita pracovnej doby. Tiež sa zvýšil dôraz na digitálne zručnosti, digitalizáciu procesov a ochranu pred kybernetickými útokmi, čo zahŕňa zvyšovanie informovanosti klientov a pravidelné preškoľovanie zamestnancov,“ približuje Martin Dobiaš, predseda Komisie pre ľudské zdroje Slovenskej bankovej asociácie a zároveň riaditeľ Odboru ľudských zdrojov ČSOB Finančnej skupiny. Nové trendy zahŕňajú aj on-line stretnutia a pracovné pohovory, ako aj rastúce požiadavky kandidátov na možnosť pracovať úplne alebo čiastočne z home office. Dlhodobým trendom je problém s nedostatkom ľudského kapitálu, vrátane výberu vhodných kandidátov v oblasti retailu a IT. Banky sa tiež usilujú prilákať IT odborníkov z iných krajín.

V rámci aktuálnych trendov sa však banky stretávajú aj s nízkym počtom kandidátov na špecifické pozície, nižšou flexibilitou kandidátov pri rozvíjaní nevyhnutných nových zručností, nedostatkom kandidátov pre prácu s umelou inteligenciou, či chýbajúcimi skúsenosťami s ňou ako novou oblasťou.

Ďalším zaujímavým trendom je, že čoraz viac zamestnancov bánk sa dobrovoľne angažuje v rôznych environmentálnych a sociálnych iniciatívach, podpore miestnych komunít, dobrovoľníckych aktivitách zamestnancov, ktorí pomáhajú v rôznych komunitných projektoch a organizáciách.

Stabilné pracovné prostredie

Banky pôsobiace na Slovensku neustále zlepšujú pracovné podmienky a benefity pre svojich zamestnancov s cieľom prilákať a udržať talentovaných pracovníkov. Implementujú nové spôsoby odmeňovania a motivácie, sústredia sa na neustále zlepšovanie interných procesov, organizácie, pravidiel a systémov, aby zabezpečili efektívnosť a funkčnosť vykonávanej práce.

„Banky, ako lídri v digitalizácii, sú vyhľadávané budúcimi zamestnancami vďaka inováciám v oblasti technológií, bezpečnosti, automatizácii procesov a personalizovaným službám, ktoré zlepšujú zákaznícku skúsenosť a lepšie vyhovujú individuálnym potrebám klientov. Ľudia si vyberajú prácu v bankovom sektore pre stabilné a moderné pracovné prostredie, široké spektrum kariérnych možností, profesionálny rozvoj, benefity, prácu s modernými technológiami a možnosť riešiť zaujímavé výzvy,“ ozrejmuje Marcel Klimek, výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie. Medzi najčastejšie ponúkané benefity patria flexibilný pracovný čas, možnosť práce z domu, extra dni dovolenky, starostlivosť o duševné aj fyzické zdravie, príspevky na dôchodkové sporenie, zľavy na produkty a služby banky, odborné vzdelávanie vrátane účasti na konferenciách, teambuildingové aktivity a firemné akcie.

Vplyv bankového odvodu na ďalší vývoj v oblasti ľudských zdrojov v bankovom sektore

Slovenský bankový sektor patrí v rámci Európskej únie medzi tie s najvyšším daňovým zaťažením, ktoré výrazne prevyšuje priemer krajín EÚ. Do júna 2024 zaplatili banky na Slovensku na daniach, vrátane bankového odvodu, takmer 353 mil. EUR, čo predstavuje medziročný nárast o 131 %. Podiel bankového odvodu na zisku pred zdanením je na Slovensku najvyšší v EÚ, pričom tento podiel je viac ako 2,5-krát vyšší ako európsky priemer.

Táto situácia vyvoláva obavy z negatívneho vplyvu vysokého bankového odvodu a možného ďalšieho daňového zaťaženia na oblasť ľudských zdrojov. Vysoké finančné náklady môžu viesť k zníženiu investícií do rozvoja zamestnancov, zníženiu počtu pracovných miest, či obmedzeniu benefitov alebo spomaleniu rastu miezd. Napriek týmto výzvam však banky na Slovensku plánujú zostať atraktívnymi zamestnávateľmi, ktorí svojim súčasným aj budúcim zamestnancom ponúkajú stabilitu, možnosti kariérneho rastu a moderné pracovné prostredie.


[1] Zdroj: Národná banka Slovenska (Štatistický bulletin) – https://nbs.sk/publikacie/statisticky-bulletin/

[2] Údaje za 1. polrok 2023, zdroj: Analýza aktuálnych zmien na trhu práce najmä v kontexte dôsledkov pandémie, ozbrojeného konfliktu na Ukrajine a energetickej krízy v sektore bankovníctvo, finančné služby, poisťovníctvo.

Súbory cookie

Na zabezpečenie plnohodnotnej funkčnosti našich webových stránok niekedy vo vašom zariadení ukladáme malé dátové súbory, tzv. cookie. Tie používame na personalizáciu obsahu, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a k analýze návštevnosti našich webových stránok. Informácie o tom ako naše webové stránky používate, zdieľame so svojimi partnermi. Partneri tieto údaje môžu skombinovať s ďalšími informáciami, ktoré ste im poskytli, alebo ktoré získali v dôsledku toho, že už využívate ich služby.
Viac informácií o súboroch cookie

Zavrieť

Môžeme používať cookies?

Výber nastavení Povoliť