Banky na Slovensku sa stretávajú s narastajúcim trendom transakčných podvodov

Banky patria medzi najviac vyhľadávané inštitúcie, na ktoré sa podvodníci zameriavajú. Slovenská banková asociácia (SBA) zastupuje záujmy bánk aj v oblasti podvodov prostredníctvom pracovnej Komisie Podvody, kde sa touto problematikou zaoberajú odborníci z členov SBA v danej oblasti. Na dnešnom workshope s novinármi priblížili tému podvodov z pohľadu bánk, ktorých cieľom je, aby bolo úspešných podvodov čo najmenej. „Boj proti podvodom je celospoločenským problémom, ktorý si vyžaduje aktívnu spoluprácu medzi súkromným a verejným sektorom. Banky majú v tejto oblasti veľkú zodpovednosť a hrajú kľúčovú úlohu pri ochrane klientov pred podvodmi. Podvodníci sú vynaliezaví a využívajú techniky sociálneho inžinierstva, slabiny sociálnych sietí, aj nástup technológií umelej inteligencie. Banky sú však prezieravé a reagujú na aktuálne technologické trendy,“ uviedol Ján Adamovský, predseda Komisie podvody SBA a riaditeľ bezpečnosti Slovenskej sporiteľne. Ako ďalej potvrdili Radomír Adamkovič (podpredseda komisie a vedúci oddelenia prevencie podvodov vo Všeobecnej úverovej banke) a Robert Dékány (člen komisie a biznis vlastník agilného tímu na prevenciu podvodov v Tatra banke), veľká časť podvodov je spojená s vysoko sofistikovanými skupinami organizovaného zločinu. Získané finančné prostriedky z týchto podvodov často používajú na financovanie ďalších nelegálnych aktivít, vrátane prania špinavých peňazí.

Pri investičných podvodoch, ako je napríklad podvodné investovanie do kryptomien, klienti v dôsledku manipulácie podvodníkom prevádzajú svoje finančné prostriedky na cudzie účty za vidinou investičnej príležitosti. Ide o transakcie realizované klientom a aj keď v zmysle platnej legislatívy je jednoznačné, že v prípade autorizovanej transakcie je za škodu zodpovedný klient, banky v snahe ochrániť finančné prostriedky klienta vykonávajú aktivity, aby zabránili ďalším platbám zmanipulovaného klienta a mnohokrát aj páchaniu trestného činu. Reakcia banky však musí byť rýchla a efektívna. Pri neobvyklej transakcii vykoná banka opatrenia, ktoré sa klientovi môžu javiť ako neprimerané, no banka vždy koná v záujme klienta a v súlade so zákonom.

Banky sa stretávajú aj s prípadmi, keď klienti opakovane podľahnú rovnakým podvodom, a to aj napriek upozorneniam a opatreniam z ich strany. Preto je pre banky dôležité zvyšovanie povedomia klientov o podvodoch a okrem prevencie sa venujú detekcii, skúmaniu a zaznamenávaniu dôkazov o podvodoch. Ide o úzku spoluprácu viacerých oddelení v banke, ako aj dôležitých príslušných inštitúcií a orgánov. Okrem zákona o bankách a zákona o platobných službách sa banky riadia aj zákonom o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu, alebo zákonom o vykonávaní medzinárodných sankcií.

Banky na základe súčasného vývoja v oblasti podvodov očakávajú pokračujúci trend, kde stále väčšiu úlohu budú zohrávať technológie umelej inteligencie pri vykonávaní dômyselnejších útokov, ako sú personalizované phishingové podvody, krádeže identity pomocou deepfake technológie a manipulácie presne cielené na klientov bánk.

Súbory cookie

Na zabezpečenie plnohodnotnej funkčnosti našich webových stránok niekedy vo vašom zariadení ukladáme malé dátové súbory, tzv. cookie. Tie používame na personalizáciu obsahu, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a k analýze návštevnosti našich webových stránok. Informácie o tom ako naše webové stránky používate, zdieľame so svojimi partnermi. Partneri tieto údaje môžu skombinovať s ďalšími informáciami, ktoré ste im poskytli, alebo ktoré získali v dôsledku toho, že už využívate ich služby.
Viac informácií o súboroch cookie

Zavrieť

Môžeme používať cookies?

Výber nastavení Povoliť