Elektronizácia žiadosti o presun účtu uľahčí klientom zmenu banky

Banky sa dlhodobo snažia zjednodušovať svojim klientom prístup k službám – preto neustále vyvíjajú nové, rýchle a efektívne riešenia. Za každou takouto inováciou však stojí nevyhnutný proces, ktorý umožňuje samotné zavedenie služby do praxe. Rovnako to bolo aj v prípade elektronizácie presunu platobného účtu. Tá sa mohla realizovať až po legislatívnej úprave zákona o platobných službách (§ 44d), ktorá nadobudla účinnosť 1. júla 2025. O túto zmenu sa zasadzovala pracovná skupina Switching Slovenskej bankovej asociácie, ktorá presadzovala možnosť elektronického podpisovania a následnej výmeny žiadostí medzi bankami. Vďaka spolupráci s Ministerstvom financií SR bola legislatívna úprava schválená a spolu s možnosťou  elektronického podania žiadosti o presun platobného účtu si  banky následne môžu žiadosti vymieňať elektronicky prostredníctvom bankami dohodnutého spôsobu elektronickej komunikácie a elektronickej výmeny dokumentov. Cieľom tejto úpravy je zjednodušiť proces pre spotrebiteľov aj pre banky – a tým zabezpečiť kvalitnejší a pohodlnejší prístup k službe presunu platobného účtu.

„Digitalizácia a elektronizácia bankových procesov mení očakávania aj správanie klientov. Presun platobného účtu tak budú môcť vybaviť vo vybraných bankách rýchlejšie a pohodlnejšie – v elektronickej podobe, bez potreby osobnej návštevy pobočky,“ približuje Marcel Klimek, výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie. Do elektronickej výmeny žiadostí o presun platobného účtu sa od 1. júla 2025 zapojili prvé 3 banky – Slovenská sporiteľňa, a.s., Všeobecná úverová banka, a.s. a Tatra banka, a.s., pričom 365.bank zatiaľ žiadosti len prijíma.

Vybaviť presun účtu osobne je možné aj naďalej

Okrem nového elektronického spôsobu podania žiadosti o presun platobného účtu môžu klienti aj naďalej využívať možnosť požiadať o presun platobného účtu priamo v pobočke banky.

Zákon sa prispôsobil digitalizácii

V nadväznosti na legislatívne úpravy sa doplnila možnosť predložiť elektronickú žiadosť o presun účtu banke prostredníctvom elektronického bankovníctva. Zákon o platobných službách tak po novom uznáva aj tzv. zmluvne dohodnutý elektronický podpis – ten už dnes klienti bežne používajú pri elektronickej komunikácii s bankou, pri uzatváraní zmlúv na diaľku alebo pri iných právnych úkonoch v rámci elektronického bankovníctva.

Zefektívnenie komunikácie s inkasantmi

Legislatívna zmena prináša aj zefektívnenie procesov medzi prijímajúcou bankou a inkasantmi či platiteľmi. Vďaka tejto legislatívnej zmene klient priamo pri podaní žiadosti o presun platobného účtu splnomocní prijímajúcu banku nielen na informovanie inkasantov a platiteľov, ale aj na doplnenie nevyhnutných údajov o inkase a inkasantovi za klienta. Prijímajúca banka tak vie efektívnejšie a rýchlejšie oznámiť nové číslo klienta jeho inkasantom. Táto úprava zrýchľuje informovanie inkasantov, znižuje riziko nezrealizovaných inkás a minimalizuje počet reklamácií. Výhodou je rýchlejší a spoľahlivejší proces ako pre klienta, tak aj pre prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb. Poskytuje taktiež priestor pre elektronické zasielanie informácií bankami priamo inkasantom a platiteľom.

Slovenská banková asociácia prevádzkuje systém elektronického switchingu, preto v prípade záujmu o zapojenie sa do systému sa môžu tzv. inkasanti obrátiť priamo na asociáciu – https://www.sbaonline.sk/projekt/projekty-z-oblasti-platobnych-sluzieb/

Súbory cookie

Na zabezpečenie plnohodnotnej funkčnosti našich webových stránok niekedy vo vašom zariadení ukladáme malé dátové súbory, tzv. cookie. Tie používame na personalizáciu obsahu, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a k analýze návštevnosti našich webových stránok. Informácie o tom ako naše webové stránky používate, zdieľame so svojimi partnermi. Partneri tieto údaje môžu skombinovať s ďalšími informáciami, ktoré ste im poskytli, alebo ktoré získali v dôsledku toho, že už využívate ich služby.
Viac informácií o súboroch cookie

Zavrieť

Môžeme používať cookies?

Výber nastavení Povoliť